با دوری از تجملات و مدگرایی آداب و رسوم را تعطیل نكنیم
وبلاگ جامع
وبلاگی جامع برای همه

یكی از احكام الهی مستحبات است و از جمله از مستحبات سنت ها و سیرهای انسان هاست ، كه در قالب آداب و رسوم مردمی برگرفته از سنت كهن ملی به وجود آمده است ؛ و یكی از سنت كهن ملی ایران عید نوروز سالانه است كه هر چند از كهن ترین سنت ملی ایرانیان است در درون خود آداب و رسوم ، زیبایی هایی دارد كه انسان ها با مراعات كردن آن همراه با اعتدال می توانند از این آداب و رسوم به نحو احسن استفاده كنند و  در قالب اسلام ثواب ببرند.

دین الهی به این آداب و رسوم كهن ارزش و اهمیت داده و جهت می دهد ، شالوده ی این آداب و رسوم كهن با محوریت محبت ، سرور ، زندگی اجتماعی ، تعاون ، ایثار و نوشدن در هر سال می باشد ؛ و می توان گفت كه این محوریت اساس دین است منتها مردم دین را مخالف آداب و رسوم كهن ملی به نام نوروز می دانند . و مردم این آدابها را ، راحتی ، سرور و آزادی قلمداد می كنند و به عبارتی در برگزاری آداب و رسوم عید نوروزی افراط و تفریط می كنند .

افراط عید نوروز از سوی عده ای عبارت از این است كه دنبال كارهای بیهوده و خرافاتی و بی مسئولیتی به طرف گناه می روند . و عده ای كه تفریط می كنند ، این آداب و روسم نوروزی را برای خودشان مثل روز های عادی حساب می كنند و هیچ گونه تغییر و تحولی در رفتار و گفتار و آداب شان نشان نمی دهند . در صورتی كه دین به آداب و رسوم انسان ها كه از جمله از آن عید نوروز باشد ، ارزش داده و مراعات كردن آن را ثواب قلمداد می كنند . 

 

عید نوروز كه هر ساله تكرار می شود انسانها با تغییرات طبیعت هستی و نو شدن طبیعت بهاری ، پیام امید و تازه گی و بهاری و پاكی و حیاتی برای خودشان می توانند بگیرند . و  در گذشته هایی از عمر خویش كه خطا و كوتاهی كردند و كارهای ناپسندی انجام دادند توبه كنند ، به عبارتی فراموش كنند یعنی خانه تكانی دل بكنند و با نگاه امید به آینده در صدد جبران گذشته ، و انجام واجبات و ترك محرمات ، و نو دوستی و همنوع دوستی ، محبت به یكدیگر ، احترام به بزرگان ، دید و بازدید اقوام خویشان و دوستان بر آیند . این دید و بازدید در قالب صله ارحام و میهمان و میزبان ، یكی از سفارشات اكید اسلام است . و این دید و بازدید حتی در ملت های دیگر غیر ایرانی هم در هر سال بر اساس سال نوی شان تكرار و برگزار می گردد . برای این كه این دید و بازدید و صله ارحام به نحو احسن انجام پذیرد و ادامه یابد لازم است كه انسانها زندگی شان دور از تجملات و مدگرایی باشد . 

منبع: دین پژوهان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, :: 23:28 :: نويسنده : زاهدی

درباره وبلاگ


سلام سلام خیلی خوش اومدین امیدوارم حداقل یه مطلب به دردتون بخوره بیشتر سعی ام تو وبلاگ برای مسایل فرهنگی و مهدویت و آخر الزمان هست اما روی برخی مسایل دیگه هم کار میکنم در هر صورت امیدوارم با نظرات خودتون منو از کمبود ها با خبر کنید تا رفع کنم و بهتر در خدمت باشم
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 192
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1