مختصری از وقایع دوران نبوت حضرت محمد (ص)
وبلاگ جامع
وبلاگی جامع برای همه


پس از هجرت ده سال در مدینه زندگی نمود و وقایع مهمی در دوران این ده سال برای پیامبر و جامعه اسلامی اتفاق افتاد که شرح و تفصیل آن ها را باید در کتب تاریخ اسلام خواند. دین اسلام در این مدت توسعه یافت و دشمنان برای درهم کوبیدن اسلام جنگ های زیادی را بر مسلمانان تحمیل کردند که بر دوگونه بوده است.

1- جنگ هایی که خود پیامبر در آنها شرکت داشت و فرماندهی می کرد این جنگ ها در تاریخ به نام «غزوه» معروف اند.

مهم ترین غزوات عبارتند از: غزوه ی بدر، احد، خندق.

2- جنگ هایی که خود پیامبر در آن ها حضور نداشت در تاریخ به نام «سریّه» معروف اند. مهم ترین این سریه ها عبارتند از: جنگ موته و جنگ ذات والسلاسل.

در سال هشتم هجری پیامبر اسلام مکه را که مرکز قدرت دشمنان اسلام بود فتح نمود و وارد کعبه گردید وخانه خدا را از وجود بت ها پاک کرد و پرچم اسلام را برفراز آن برافراشت. در سال دهم هجری آن حضرت به سفر حجه الوداع رفت و در بازگشت از این سفر «غدیر» به وقوع پیوست. سرانجام در سال یازدهم هجرت آن حضرت در مدینه رحلت نمودند.

برگرفته ازکتاب چهارانبیا


بعثت خاتم الانبیاء

قرون و اعصار به دنبال هم فرار رسیدند و به گذشته درخزیدند. نیاکان جای خود را به فرزندان بار گذاشتند. تا آن گاه که خداوند سبحان «محمد رسول الله» (ص) را که پیمان پذیرش پیامبری او را از همه ی پیامبران گرفته بود، برای انجام وعده ی خویش و اتمام اصل نبوت مبعوث نمود، پیامبری با علامات مشهور و ولادت شریف.

نهج البلاغه خطبه ی یک، شماره ی


معجزات پيامبر اكرم (ص)

پيامبر اكرم (ص) همانند بسياري از پيامبران معجزاتي داشتند كه با آنها توانسته امتناع مردم بپردازند و حقانيت خود را اثبات نمايد، ولي عدهاي از مخالفان با وجود آيات و بيانات الهي تا آخر در جبهه انكار باقي ماندند و از هيچگونه توطئهاي ضد رسول خدا (ص) خودداري نكردند. در صدر معجزات پيامبر (ص) قرآن كريم قرار دارد كه معجزهاي عقلي است و از نظر اصالت و اعتبار، پاينده و جاودانه است. در صورتي كه معجزات پيامبران گذشته حسي بوده و با وفات آورنده آن، اصل معجزه نيز از بين بشر رخت بر بسته است. قرآن خود، معجزات ديگري به رسول خدا (ص) نسبت ميدهد كه از جملهي آن ميتوان از مسأله معراج پيامبر (ص) و نيز پيشگويي آن حضرت از حوادث آينده ياد كرد. طبعاً اين معجزات در زندگاني رسول خدا (ص) مقطعي بوده است و همانند معجزات پيامبران گذشته تكرار نميشود. اما رسول خدا (ص) به وسيلهي قرآن با عربها به تحدي پرداخت. يعني آنان را دعوت كرد تا در صورت ترديد در ماهيت قرآن، آنان نيز كتابي همانند آن بياورند.

البته پس از اعجاز مخالفان و مشركان و منكران از آوردن كتابي نظير قرآن، اعجاز آنان بر همگان ثابت گرديد.

دانشمندان اسلام براي رسول گرامي، حدود هزار معجزه در كتب تاريخي ـ حديثي نقل كردهاند. اينها معجزاتي است كه همزمان با ولادت آن بزرگوار شروع و تا پايان عمر آن وجود مقدس و منور ادامه مييابد. اين دانشمندان معجزات رسول گرامي اسلام را بر دو دسته تقسيم بندي نمودهاند. بر طبق اين دستهبندي، بعضي از معجزات در زمان حيات رسول گرامي اسلام به وقوع پيوسته است و بعضي نيز بعد از حيات آن بزرگوار محقق شده است.

دانشمندان اسلام ، ابتدا به معجزاتي پرداختهاند كه در زمان خود آن بزرگوار به وقوع پيوسته است. منظور از زمان خود آن حضرت، آن معجزاتي است كه در طول 63 سال عمر پر بركت آن وجود نوراني به وقوع پيوسته است و مردمان با چشم ديدهاند و براي آيندگان نقل نمودهاند از مهمترين اين معجزات حوادثي است كه در هنگام ولادت آن حضرت اتفاق افتاده است. طبق نقل مورخان اسلام هنگامي كه رسول خدا متولد شد طاهر و پاك از هرگونه خون و نجاسات بود. وقتي با پاهاي مباركشان زمين را لمس نمودند، بلافاصله به سوي كعبه به سجده افتادند سپس سر مباركشان را به سوي آسمان بلند كرد و به توحيد خداي يكتا و نبوت خويش شهادت داد. آنگاه حضرت آمنه، مادر گراميشان را مورد خطاب قرار داده و اينگونه به او فرمودند: «ولدتُ خيرالناس فسميه محمداً» يعني بهترين انسانها را به دنيا آوردي، پس نام او را محمد بگذار. از ديگر عجايبي كه در اين لحظه اتفاق افتاد. اين بود كه: «تمامي بتها به صورت بر زمين افتادند ـ ايوان كسري، قصر بزرگ و با شكوه پادشاهان ساساني، كه حاكمان ايران آن روز بودند، شكست و آتشكدهي فارس كه حدود هزار سال روشن بود، به ناگاه خاموش شد

1- چهاردهم ذیحجّه بود. قریش گفتند: اگر راست می گویی معجزه کن. محمد به ماه اشاره کرد و دو نیم شد این را در ایران و روم هم دیدند.

2- پیامبر و همراهانش از مکه به یثرب می رفتند. به خیمه ای رسیدند. خیمهي زنی به اسم امّ معبد.

گفت : «این گوسفند تو شیر دارد.»

زن گفت: «امسال خشکسالی بود ، همه گوسفندان بدون شیرشده اند و لاغر ، چند وقتی هست که یک قطره هم شیر ندادهاند.»

محمد از زن ظرفی خواست و گوسفند را دوشید. کاسه پر از شیر شد. زن و محمد و همراهانش خوردند. دوباره دوشید و کاسه پر را به زن داد و رفتند


مهمترین و پایدارترین معجزه پیامبر(ص) قرآن کریم است و آن حضرت برای اثبات نبوت خود معجزات فراوان دیگری نیز آورد مانند: بازداشتن خورشید از حرکت، به سخن درآوردن سوسمار، سخن گفتن آهو با آن حضرت، حرکت دادن درخت، بیرون آمدن آب از میان انگشتان آن حضرت ،سلام کردن سنگ و درخت به پیامبر(ص)، شفای بیماران و دونيم کردن ماه. در این باره روایت است که شخصی یهودی نزد آن حضرت آمد و برای اثبات نبوتاش معجزه ای خواست. پیامبر (ص) نیز به اذن خداوند دست به معجزه ی شگفتی زد. قرص کامل ماه به اشاره ی دست مبارک آن حضرت به دو نیم مساوی تقسیم شد و هر نیمه از آن در شرق وغرب آسمان دیده شد. این معجزه به شق القمر معروف است. شگفت تراین که پس از گذشت قریب به 1400 سال از آن زمان فضانوردان امریکایی که به کره ماه سفرکردهاند به این نتیجه رسیده اند که ماه در گذشته ای دور به دو نیم تقسیم شده و دوباره به هم پیوند خورده است .


حضرت رسول اکرم (ص) معجزات بسیاری داشته اند که بعضی از آن ها نظیرمعجزات سایر پیامبران بوده و بعضی دیگر اختصاص به ایشان داشته است. مهم ترین معجزه ی آن حضرت، قرآن مجید است که جلوه های اعجاز بی شماری دارد؛ اما غیراز این معجزه، حضرت معجزات دیگری نیز داشته اند از جمله آن ها شقّ قمرمی باشد. قریش از پیامبر (ص) تقاضا کرد تا معجزات را به ایشان نشان دهد. حضرت از خدا خواست و ماه دو نیم شد و سپس دوباره به حالت اول بازگشت و همه آن را مشاهده کردند و همچنین معجزات دیگر پیامبر درّد شمس، نازل شدن طعام ها و میوه های آسمانی برای آن حضرت سلام کردن سنگ و درخت بر آن جناب، حرکت کردن درخت به امر ایشان، تسبیح سنگ ریزه در دست آن حضرت، و تکلم گرگ و شتر و شفای بیماران و زنده کردن مردگان و مانند آن است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پنج شنبه 21 دی 1391برچسب:, :: 23:24 :: نويسنده : زاهدی

درباره وبلاگ


سلام سلام خیلی خوش اومدین امیدوارم حداقل یه مطلب به دردتون بخوره بیشتر سعی ام تو وبلاگ برای مسایل فرهنگی و مهدویت و آخر الزمان هست اما روی برخی مسایل دیگه هم کار میکنم در هر صورت امیدوارم با نظرات خودتون منو از کمبود ها با خبر کنید تا رفع کنم و بهتر در خدمت باشم
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 192
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1